wtorek, 22 marca 2016

Prymus ZSRR - kostka, breżniewka

Prymus - rewelacyjna lekka kuchenka na benzynę, ciągle jeszcze dostępna i nie droga, metalurgicznie dobrze wykonana ale ze słabymi uszczelnieniami.












Przepuszczający zawór regulacji pracy palnika
Twardniejące w czasie użytkowania uszczelnienie  zaworu regulacji palnika powodowało wyciek benzyny w miejscu zakładania pokrętła co często u użytkownika wywołuje niepokój o możliwość ugaszenia kuchenki. Obecnie możliwa jest szybka i tania (koszt około 1 zł) naprawa tej niedogodności w postaci zakupu uszczelnienia typu  o-ring o wymiarach 5x2,5mm (70 FPM) wykonaną z VITONU.
 
Iglica zaworu wraz z uszczelką 5 x 2,5
Montaż uszczelnienia zaworu regulacji płomienia jest pewnym wyzwaniem.O-ring zakładamy na miejsce starego uszczelnienia(między podkładkami)  Iglice z oringiem wkręcamy do oporu a nasz oring nadal nie współpracuje i patrzy na nas .Optymalnym jest posmarowanie o-ringu np mydłem i dociśnięcie go w czasie montażu  gwintowaną prymusową tulejką postawioną na jeszcze innej tulejce i jednoczesne pokręcanie jej kluczem płaskim 11.  Jedno ze zdjęć ukazuję tą sytuację. Oring dość opornie wskoczy na swoje miejsce. Tu uwaga tulejkę nakrętkę dokręcamy tylko tyle żeby się nie odkręcała w czasie regulacji płomienia. Mocniejsze jej dokręcenie nie jest oczywiście błędem, powoduje ono mocniejsze ściśnięcie oringu i samo uszczelnienia jak i wzrost oporów pokrętła.


Korek paliwa i zespolony z nim  zawór upustowy
Niesprawność  uszczelnień korka powoduje:
  • czasami wyciek paliwa ale wcześniej często mamy to co poniżej
  • problemy z pracą kuchenki (kuchenka gaśnie lub ledwo pali z powodu niskiego ciśnienia,często zamiast niebieskiego mamy żółty płomień)
  • ze zbiornika uchodzi ciśnienie czasami dyskretnie czasami bardziej spektakularnie
Twarda uszczelka korka wymaga wydłubania -wykruszenia gdyż zapewne słowo miękkość już dawno jest jej obce. Na jej miejsce  można założyć zwykłą uszczelkę hydrauliczną  z  z gumy  MBR(1/2 cala ), ale to jest na krótki czas i tego nie polecam bo na pewno uszczelka znowu stwardnieje. Dużo lepszym jest  zastąpienie jej o-ringiem vitonowym 14x2,5 lub 14x3 mm (70 FPM). Koszt około 3zł. O-ring ładnie siedzi w korku i nie wypada. Jest praktycznie wieczny,zawsze miękki i nie trzeba wtedy siłowo dokręcać korka
Wężyk wraz z elementem zaworu upustowego.
 
Nakrętka zbiornika paliwa wraz z uszczelkami.
 Twardą uszczelkę zaworu upustowego zastąpić można kawałkiem dociętej i oszlifowanej papierem ściernym gumy MBR pozyskanej z dowolnego oringu o grubości  5 mm do 5,3 mm, lub kupić można kawałek sznura oringowego 5,34 MBR  (1 zł za 10 cm), lub vitonowego (cena 40 zł za metr).
Guma MBR w tym zaworze pewnie kiedyś stwardnieje ale jej dorobienie jest  banalnie proste a i temperatura benzyny w zbiorniku też nie jest aż tak wysoka.



Wciskamy gumkę w metalowy  element docinamy i szlifujemy papierem. Przygotowany zaworek instalujemy w korku i pamiętamy aby nie dokręcać na początku zbyt mocno nakrętki co by zawór miał jakiś skok i szanse zadziałać jak ciśnienie będzie zbyt wielkie w zbiorniku.

Wszystkie wymienione uszczelnienia  dostałem będąc jako Kowalski fizycznie w jednym z oddziałów hurtowni Passerotti http://passerotti.pl/ (firma ma oddziały w Poznaniu Gdyni Zamościu Lublinie Warszawie Myszkowie Chorzowie Bielsku Biała) Domniemam że  firm o takim profilu jest więcej w naszym kraju

 Ustawienie zębatej iglicy czyszczącej  dysze
Po wykręceniu dyszy i wyjęciu z zaworu pionowo pracującej iglicy z zębatką, odkręcamy na całość zawór palnika, następnie wkładamy zębatą igliczkę, po czym zakręcamy zawór aż zębatka opadnie maksymalnie nisko i uniemożliwi dalsze zamykanie zaworu. Wiemy teraz jak głęboko zębata iglica może opaść. Bogatsi o tą wiedzę wracamy do punktu wyjścia i tak stroimy  zaworem aby iglica była jeden ząbek powyżej najniższego jej punktu opadania )

Jeżeli po zastosowaniu tych zabiegów nasza kuchenka nadal nie domaga to zapewne mamy problem z knotem (kawałek gazy skręconej i wciśniętej w rurkę łączącą zbiornik z palnikiem ). Knot czasami wypada z rurki czasami też murszeje. Problemy z knotem są dość rzadkie i jak nie ma takiej konieczności to lepiej nie ruszać gdyż czasami trzeba kilkakrotnie tą operacje powtarzać (rozkręcenie i skręcenie oraz odpalenie  kuchenki) zanim optymalnie ułożymy i skręcimy knot.
Do odkręcenia rurki od zbiornika paliwa najlepiej użyć klucza 11 do samochodowej instalacji hamulcowej (są dostępne np.marketach budowlanych lub u każdego mechanika), gdyż zwykły płaski klucz prawdopodobnie zniszczy  mosiężną nakrętkę . Przy składaniu gwint uszczelniamy silikonem wysokotemperaturowym lub żywicą epoksydową.





Viton charakterystyka
O-ringi FPM / FKM / Viton - Kauczuk fluorowy. Oringi Fluorowe wykazują odporność na temperatury od -40°C do +205°C, krótkotrwale do +250°C. Oringi Vitonowe charakteryzują się:
  • dużą odpornością chemiczną i cieplną, oringi FPM są praktycznie niepalne
  • odpornością na oleje i paliwa, promieniowanie ultrafioletowe, ozon
  • niską przepuszczalnością gazu
  • doskonała odporność na starzenie

Oringi FPM ze względu na swoją odporność chemiczną i temperaturową są powszechnie używane w przemyśle i lotnictwie. Zapewniają długą i bezawaryjną prace minimalizując koszty napraw i przestojów. Oringi FKM występują w kolorach: 
  • oringi Vitonowe czarne, 
  • oringi fluorowe zielone, 
  • oringi FPM brązowe.

10 komentarzy:

  1. Witam
    Moge prosić o wypisanie dosłownie wszystkich potrzebnych uszczelek, bo wymieniony sa dwie a w korku wlewu wystepują dwa rodzaje :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Breżniewka ma jednak dosyć skomplikowaną konstrukcję i jest podatna na usterki. Miałem ją przez jakiś czas, ale zmieniłem na mniej awaryjną kuchenkę benzynową armii amerykańskiej: https://hobbyhouse.pl/product-pol-7212-Kuchenka-wojskowa-na-benzyne-Fox-Outdoor-33700.html. Jest w niej tylko jedna uszczelka, którą w dodatku, w razie awarii łatwo dorobić samodzielnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie należy przyznać, że już dawno takiego sprzętu nie widziałem. Ja używam zawsze oringów gumowych https://powerrubber.com/kat/oringi-gumowe/ od sprawdzonych dostawców. W innym przypadku możemy natknąć się na jakąś podróbkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tu jest żle:
    "Ustawienie zębatej iglicy czyszczącej dysze
    Po wykręceniu dyszy i wyjęciu z zaworu pionowo pracującej iglicy z zębatką, odkręcamy na całość zawór palnika, następnie wkładamy zębatą igliczkę, po czym zakręcamy zawór aż zębatka opadnie maksymalnie nisko i uniemożliwi dalsze zamykanie zaworu"
    trzeba dokręcić na maxa, lekko cofńąć 1mm lub 2, włozyć iglicę i wtedy jest ustawione.
    Po Pańskiej instrukcji palnik działą ale nei można zakrecic dopływu paliwa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety nie mogę ustawić iglicy, po wymianie oringu. Odkręcam na maksa, wkładam iglice, przekręcam w prawo i iglica opada. Wszystko niby działa dobrze, ale gdy założę dysze i przekręcę w lewo, iglica wychodzi przez dysze i mimo krecenia w prawo iglica nie opada 😒

    OdpowiedzUsuń
  6. Czołem, czy ktoś ogarnia te wszystkie uszczelki wymiarowo i materiałowo w wersji oryginalnej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W artykule wszystkie są wymienione nie trzeba nic ogarniać

      Usuń
  7. Dzięki za odpowiedź. Czy sprzedajesz takie całościowe zestawy ? Potrzebuję 4. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń