Prymus - rewelacyjna lekka kuchenka na benzynę,
ciągle jeszcze dostępna i nie droga, metalurgicznie dobrze wykonana ale ze
słabymi uszczelnieniami.
Przepuszczający zawór regulacji pracy
palnika
Twardniejące w czasie użytkowania
uszczelnienie zaworu regulacji palnika
powodowało wyciek benzyny w miejscu zakładania pokrętła co często u użytkownika
wywołuje niepokój o możliwość ugaszenia kuchenki. Obecnie możliwa jest szybka i tania
(koszt około 1 zł) naprawa tej niedogodności w postaci zakupu uszczelnienia typu o-ring o wymiarach 5x2,5mm (70 FPM) wykonaną
z VITONU.
Montaż uszczelnienia zaworu regulacji
płomienia jest pewnym wyzwaniem.O-ring zakładamy na miejsce starego
uszczelnienia(między podkładkami) Iglice
z oringiem wkręcamy do oporu a nasz oring nadal nie współpracuje i patrzy na
nas .Optymalnym jest posmarowanie o-ringu np mydłem i dociśnięcie go w czasie
montażu gwintowaną prymusową tulejką
postawioną na jeszcze innej tulejce i jednoczesne pokręcanie jej kluczem
płaskim 11. Jedno ze zdjęć ukazuję tą
sytuację. Oring dość opornie wskoczy na swoje miejsce. Tu uwaga tulejkę
nakrętkę dokręcamy tylko tyle żeby się nie odkręcała w czasie regulacji
płomienia. Mocniejsze jej dokręcenie nie jest oczywiście błędem, powoduje ono
mocniejsze ściśnięcie oringu i samo uszczelnienia jak i wzrost oporów pokrętła.
Korek paliwa i zespolony z nim zawór upustowy
Niesprawność uszczelnień korka powoduje:
- czasami wyciek paliwa ale wcześniej często mamy to co poniżej
- problemy z pracą kuchenki (kuchenka gaśnie lub ledwo pali z powodu niskiego ciśnienia,często zamiast niebieskiego mamy żółty płomień)
- ze zbiornika uchodzi ciśnienie czasami dyskretnie czasami bardziej spektakularnie
Twarda uszczelka korka wymaga wydłubania
-wykruszenia gdyż zapewne słowo miękkość już dawno jest jej obce. Na jej miejsce można założyć zwykłą uszczelkę
hydrauliczną z z gumy
MBR(1/2 cala ), ale to jest na krótki czas i tego nie
polecam bo na pewno uszczelka znowu stwardnieje. Dużo lepszym jest zastąpienie jej o-ringiem vitonowym 14x2,5 lub 14x3 mm (70 FPM). Koszt około
3zł. O-ring ładnie siedzi w korku i nie
wypada. Jest praktycznie wieczny,zawsze miękki i nie trzeba wtedy siłowo
dokręcać korka
Wężyk wraz z elementem zaworu upustowego. |
Guma MBR w tym zaworze pewnie kiedyś
stwardnieje ale jej dorobienie jest
banalnie proste a i temperatura benzyny w zbiorniku też nie jest aż tak
wysoka.
Wciskamy gumkę w metalowy element docinamy i szlifujemy papierem. Przygotowany zaworek instalujemy w korku
i pamiętamy aby nie dokręcać na początku
zbyt mocno nakrętki co by zawór miał jakiś skok i szanse zadziałać jak
ciśnienie będzie zbyt wielkie w zbiorniku.
Wszystkie wymienione uszczelnienia dostałem będąc jako Kowalski fizycznie w
jednym z oddziałów hurtowni Passerotti http://passerotti.pl/ (firma ma oddziały w Poznaniu Gdyni Zamościu
Lublinie Warszawie Myszkowie Chorzowie Bielsku Biała) Domniemam że firm o takim profilu jest więcej w naszym
kraju
Ustawienie zębatej iglicy czyszczącej dysze
Po wykręceniu dyszy i wyjęciu z zaworu pionowo pracującej iglicy z zębatką, odkręcamy na całość zawór palnika, następnie wkładamy zębatą
igliczkę, po czym zakręcamy zawór aż zębatka opadnie maksymalnie nisko i uniemożliwi
dalsze zamykanie zaworu. Wiemy teraz jak głęboko zębata iglica może opaść.
Bogatsi o tą wiedzę wracamy do punktu wyjścia i tak stroimy zaworem aby
iglica była jeden ząbek powyżej najniższego jej punktu opadania )
Jeżeli po zastosowaniu tych zabiegów
nasza kuchenka nadal nie domaga to zapewne mamy problem z knotem (kawałek gazy skręconej i wciśniętej w rurkę łączącą zbiornik z palnikiem ). Knot czasami
wypada z rurki czasami też murszeje. Problemy z knotem są dość rzadkie i jak
nie ma takiej konieczności to lepiej nie ruszać gdyż czasami trzeba
kilkakrotnie tą operacje powtarzać (rozkręcenie i skręcenie oraz odpalenie kuchenki) zanim optymalnie ułożymy i skręcimy
knot.
Do odkręcenia rurki od zbiornika paliwa najlepiej użyć klucza 11 do samochodowej instalacji hamulcowej (są dostępne np.marketach budowlanych lub u każdego mechanika), gdyż zwykły płaski klucz prawdopodobnie zniszczy mosiężną nakrętkę . Przy składaniu gwint
uszczelniamy silikonem wysokotemperaturowym lub żywicą epoksydową.
Viton charakterystyka
O-ringi FPM / FKM / Viton - Kauczuk
fluorowy. Oringi Fluorowe wykazują odporność na temperatury od -40°C do +205°C,
krótkotrwale do +250°C. Oringi Vitonowe charakteryzują się:
- dużą odpornością chemiczną i cieplną, oringi FPM są praktycznie niepalne
- odpornością na oleje i paliwa, promieniowanie ultrafioletowe, ozon
- niską przepuszczalnością gazu
- doskonała odporność na starzenie
Oringi FPM ze względu na swoją odporność
chemiczną i temperaturową są powszechnie używane w przemyśle i lotnictwie.
Zapewniają długą i bezawaryjną prace minimalizując koszty napraw i przestojów.
Oringi FKM występują w kolorach:
- oringi Vitonowe czarne,
- oringi fluorowe zielone,
- oringi FPM brązowe.
Witam
OdpowiedzUsuńMoge prosić o wypisanie dosłownie wszystkich potrzebnych uszczelek, bo wymieniony sa dwie a w korku wlewu wystepują dwa rodzaje :D
chyba jednak nie hihihi
OdpowiedzUsuńBreżniewka ma jednak dosyć skomplikowaną konstrukcję i jest podatna na usterki. Miałem ją przez jakiś czas, ale zmieniłem na mniej awaryjną kuchenkę benzynową armii amerykańskiej: https://hobbyhouse.pl/product-pol-7212-Kuchenka-wojskowa-na-benzyne-Fox-Outdoor-33700.html. Jest w niej tylko jedna uszczelka, którą w dodatku, w razie awarii łatwo dorobić samodzielnie.
OdpowiedzUsuńW sumie należy przyznać, że już dawno takiego sprzętu nie widziałem. Ja używam zawsze oringów gumowych https://powerrubber.com/kat/oringi-gumowe/ od sprawdzonych dostawców. W innym przypadku możemy natknąć się na jakąś podróbkę.
OdpowiedzUsuńOringi gumowe nie nadają sie, to jest zwykła reklama
UsuńTu jest żle:
OdpowiedzUsuń"Ustawienie zębatej iglicy czyszczącej dysze
Po wykręceniu dyszy i wyjęciu z zaworu pionowo pracującej iglicy z zębatką, odkręcamy na całość zawór palnika, następnie wkładamy zębatą igliczkę, po czym zakręcamy zawór aż zębatka opadnie maksymalnie nisko i uniemożliwi dalsze zamykanie zaworu"
trzeba dokręcić na maxa, lekko cofńąć 1mm lub 2, włozyć iglicę i wtedy jest ustawione.
Po Pańskiej instrukcji palnik działą ale nei można zakrecic dopływu paliwa.
Breżniewkę najlepiej gasi się poprzez lekkie poluzowanie korka - spuszczenie ciśnienia ze zbiornika.
UsuńNiestety nie mogę ustawić iglicy, po wymianie oringu. Odkręcam na maksa, wkładam iglice, przekręcam w prawo i iglica opada. Wszystko niby działa dobrze, ale gdy założę dysze i przekręcę w lewo, iglica wychodzi przez dysze i mimo krecenia w prawo iglica nie opada 😒
OdpowiedzUsuńCzołem, czy ktoś ogarnia te wszystkie uszczelki wymiarowo i materiałowo w wersji oryginalnej ?
OdpowiedzUsuńW artykule wszystkie są wymienione nie trzeba nic ogarniać
UsuńDzięki za odpowiedź. Czy sprzedajesz takie całościowe zestawy ? Potrzebuję 4. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń